نرم افزار فروشگاه اینترنتی چیست؟

نرم‌افزار فروشگاه اینترنتی یا همان فروشگاه ساز نوعی نرم‌افزارتجارت الکترونیکی بر پایه وب است که به عرضه‌کنندگان یا فروشنده کالاها و خدمات این امکان را می‌دهد تا محصول‌ها و خدمات خود را از طریق شبکه جهانی اینترنت به سراسر دنیا معرفی کرده و بازاری جهانی برای تجارت خود ایجاد کنند. همچنین این نوع خرید و فروش امکان مقایسه و خرید کالاها و سرویس‌های مورد نیاز را به صورت مستقیم از طریق فروشگاه‌های اینترنتی موجود در سرتاسر جهان بدون محدودیت زمانی و جغرافیایی به مشتریان می‌دهد.

برای ایجاد چنین محیطی در اینترنت نیاز به ابزاری است تا به وسیلهٔ آن بتوان یک فروشگاه اینترنتی راه اندازی کرد. این ابزار اغلب با نام نرم‌افزار فروشگاه اینترنتی (فروشگاه ساز) شناخته می‌شود. در واقع این یک نرم‌افزار با قابلیت‌های فروشگاهی است که بر روی بستر وب پیاده می‌گردد.

نرم‌افزار فروشگاه اینترنتی برای فروشندگان و تولیدکنندگان این امکان را مهیا می‌سازد تا کالاها و خدمات خود را به صورت مستقیم بر روی شبکه جهانی اینترنت عرضه کنند تا مردم بتوانند با اتصال به نام دامنه فروشگاه، اطلاعات کامل کالاها و خدمات را مشاهده کرده و آن‌ها را به صورت آنلاین سفارش دهند. فروشگاه اینترنتی یا آنلاین معمولاً مانند یک سبد خرید مجازی عمل می‌کند و در برخی مواقع با این نام نیز شناخته می‌شود و به مشتریان این امکان را می‌دهد تا فهرستی از کالاهای مورد نیاز خود برای خرید را انتخاب کرده و به سبد خرید مجازی خود اضافه کنند. معمولاً این عمل با استفاده از گزینهٔ «اضافه کردن محصول به سبد» امکان‌پذیر می‌شود. سپس نرم‌افزار لیست تهیه شده توسط مشتری را بررسی و امکان انتخاب نحوه پرداخت مبلغ سفارش و انتخاب نحوه حمل و نقل سفارش را مهیا می‌کند. سپس هزینهٔ کلی سفارش اعم از مبلغ قابل پرداخت برای هر محصول و هزینهٔ بسته‌بندی و ارسال را محاسبه و برآورد می‌کند و سفارش به‌طور کامل جهت رسیدگی توسط فروشنده ثبت می‌گردد. موجود بودن کالا، ثبت سفارش اولیه، تأیید سفارش، تعیین نحوه دریافت کالا و تأیید دریافت نهایی کالا معمولاً در همین نرم‌افزار انجام می‌پذیرد. این نرم‌افزار حکم یک واسط کاربری در اینترنت با فروشندگان را دارد که قابلیت‌های سیستماتیک فراوانی نیز دارد. معمولاً این نرم‌افزارها سیستم‌های مالی، سفارش کالا، موجودی انبار و سیستم‌های پرداخت آنلاین را هم پشتیبانی می‌کنند و تمامی قابلیت‌ها را در یکجا فراهم می‌کنند.

تاریخچه و واژگان

س از پیدایش اینترنت (World Wide Web)، و تبدیل به یک رسانه ی جمعی، سیستم‌های خرید اینترنتی ایجاد و توسعه یافتند. این نوآوری نتیجهٔ راه‌اندازی مرورگر Mosaic در سال ۱۹۹۳ و Netscape در سال ۱۹۹۴ بود. این سیستم محیطی را به وجود آورد که در آن ایجاد فروشگاه‌های تحت وب (فروشگاه اینترنتی) ممکن بود؛ بنابراین اینترنت و WWW به عنوان ابزارهای زیرساختی و کلیدی، به انتشار و توسعه سریع تجارت الکترونیکی کمک کردند. تجارت الکترونیکی (به عنوان زیر مجموعه‌ای از E-BUSINESS) به تمامی سیستم‌های کامپیوتری اطلاق می‌شود که از معاملات داد و ستدی حمایت و پشتیبانی می‌کنند. در سال ۱۹۹۸ به‌طور عمومی ۱۱ مدل تجارت الکترونیکی وجود داشت که یکی از آن‌ها مدل تجاری(B2C business to customer) E-SHOP یا همان فروشگاه اینترتی بود که فروشگاه آنلاین (ONLINE SHOPPING) نیز نامیده می‌شد.

دو واژهٔ E-SHOP و ONLINE SHOP مترادف هم هستند. واژهٔ خرید آنلاین خیلی قبل تر در سال ۱۹۹۴ اختراع شده بود (به عنوان مثال برای سیستم‌های تلویزیونی). امروزه این واژه در مورد مدل B2C از تجارت الکترونیکی به کار می‌رود. برای اینکه خرید اینترنی ممکن شود، به یک سیستم نرم‌افزاری نیاز است. به منظور ایجاد امکان خرید آنلاین برای تمامی مشتریان، فروشگاه‌های اینترنتی بر پایه www تکامل یافتند. برای این مدل از سیستم‌های خرید اینترنتی کلمهٔ اختصاری (web shop) استفاده می‌شود. هیچ واژهٔ یکنواخت و ثابتی برای این مدل از سیستم تجارت الکترونیکی به وجود نیامده است. مثلاً در مناطقی که به زبان آلمانی حرف می‌زنند واژگانی مانند “web shop software” یا “online shop software” مورد استفاده قرار می‌گیرد یا در آمریکا واژهٔ “shopping cart software” ایجاد شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اجزا

Storefront: بخشی از فروشگاه اینترنتی که در دسترس بازدیدکنندگان قرار دارد. دسته‌بندی‌ها، کالاها و سایر صفحات مانند جستجو و … بر اساس اطلاعات ذخیره شده در پایگاه داده، به صورت پویا به وسیله نرم‌افزار فروشگاه اینترنتی تولید می‌شوند. مدیر فروشگاه می‌تواند نمای ظاهری storefront را به منظور یکپارچه شدن صفحات تولید شده توسط نرم‌افزار فروشگاه و سایر صفحات آن تغییر دهد.

مدیریت: بخشی از فروشگاه آنلاین که به منظور مدیریت فروشگاه در دسترس صاحب امتیاز فروشگاه قرار دارد. ویژگی‌های بخش مدیریت با توجه به امکانات نرم‌افزار فروشگاه اینترنتی، به انتخاب مدیر فروشگاه قابل تغییر است. با این وجود، امکانات مدیریتی اصلی در دسترس مدیر، اضافه کردن و ویرایش کالاها، دسته‌بندی‌ها، تخفیف دهی، حمل و نقل و تنظیمات پرداخت می‌باشند. مدیریت سفارش‌ها نیز می‌تواند جزئی از امکانات مدیریتی باشد. محیط مدیریت می‌تواند به شکل‌های زیر در دسترس مدیر قرار گیرد:

  • بر پایه وب (دسترسی از طریق یک مرورگر وب)
  • بر پایه دسکتاپ (یک اپلیکیشن دسکتاپ که بر روی کامپیوتر کاربر اجرا می‌شود و تغییرات اعمال شده توسط مدیر را به storefront منتقل می‌کند)

مدیر سایت

من محمدامین محمدحسینی مدیر سایت وبینت هستم. آرزوی من در نوجوانی یادگیری زبان برنامه نویسی وب بود، با انتخاب، تمرین و پشتکار خودم و اطرافیانم توانستم در این زمینه به موفقیت برسم ولی با مرور زمان فهمیدم که برنامه نویسی کار ساده‌ای است، مهم فروختن برنامه است. پس وبینت را راه‌اندازی کردم و تمامی آموزش‌هایی را که در مرور زمان یاد گرفتم را به صورت کتاب الکترونیکی در اختیار مردم عزیز قرار دادم تا بتوانم در دنیای دیجیتال کمکی کوچک کرده باشم.

پاسخ به دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Buttonتماس با ما